De beslissing van The Post werd niet op feitelijk niveau genomen. Het lid van de Duitse Bondsdag voor de “Bündnis90 / Die Grünen” -parlementaire fractie, Oliver Krischer, schreef een open brief aan Elon Musk op zijn homepage. Hierin adviseert het lid van de Bondsdag de Tesla-baas om te overwegen het Duitse bedrijf StreetScooter over te nemen. StreetScooter GmbH is een Duitse fabrikant van elektrische voertuigen met hoofdkantoor in Aken en een dochteronderneming van Deutsche Post / DHL, die verantwoordelijk is voor de productie van elektrisch aangedreven bestelwagens voor Deutsche Post – of liever: was. Nadat een verkoop van het bedrijf aan de Chinese fabrikant “Chery” mislukte, kondigde de Post in februari 2020 aan dat het de productie geleidelijk zou stopzetten en geen verdere bestellingen meer zou accepteren. Het bestaande wagenpark moet in bedrijf blijven en het bedrijf mag niet volledig worden geliquideerd, omdat StreetScooter GmbH nog steeds op het programma staat voor service en onderhoud van de voertuigen. Dit vereist echter een veel kleiner aantal medewerkers. Aan de eindmontage van de twee productievestigingen in Aken en Düren zullen in totaal ongeveer 300 arbeidsplaatsen komen.

Dit geplande project stuit op onbegrip bij Oliver Krischer, lid van de Bundestag, “vooral omdat het voertuig populair is bij klanten en de orderboeken niet leeg zijn”, zei het lid van de Bundestag in het bericht dat op zijn homepage werd gepubliceerd. Brief. Hij vermoedt dat niet alleen “feitelijke argumenten” hier een doorslaggevende rol speelden voor Deutsche Post / DHL, maar ook dat grotere invloeden, verre van feitelijkheid, de besluitvormers beïnvloedden. Volgens parlementslid Oliver Krischer zijn er nu ongeveer 15.000 StreetScooters afgeleverd in Duitsland. Volgens een woordvoerder van Deutsche Post worden er in 2021 nog “een paar duizend stuks” gebouwd, maar deze zijn alleen voor persoonlijk gebruik. Voor het verkleinen van de CO2-footprint is er momenteel geen vervanging voor de StreetScooter wereldwijd, wat de groep zou hebben aangekondigd in een teleconferentie, aldus een persbericht. Om deze reden zal de productie van de SteetScooter langzamer worden stilgelegd dan oorspronkelijk gepland. Voor Oliver Krischer roept dit de Californische fabrikant van batterij-aangedreven voertuigen Tesla op het toneel. Met het besluit van Tesla om een ​​productielijn in Brandenburg op te zetten, is volgens Oliver Krischer in de brief het debat over elektromobiliteit in Duitsland enorm gestimuleerd en veranderd. Pas nu zijn veel mensen zich bewust geworden van de kansen die elektrische mobiliteit biedt en “hoeveel nieuwe banen er kunnen worden gecreëerd”, aldus Oliver Krischer. De optimistische stemming van de elektrische auto’s in Duitsland was ingestort op het gebied van “bestelwagens en bestelwagens”.

Zoals het lid van de parlementaire fractie “Bündnis90 / Die Grünen” ook in de brief uitlegt, zou StreetScooter GmbH, als de “parel op het gebied van elektrische bestelwagens”, een nuttige aanvulling kunnen zijn op het Tesla-modellengamma. Volgens het MP kent dit segment niet veel concurrentie en veelbelovende groeivooruitzichten, aangezien de grote Duitse en Europese steden aandringen op de levering van de vele online pakketten niet meer met dieselvoertuigen, maar met elektrische bestelwagens. Vooral omdat elektrische bestelwagens, door de korte afstanden en de relatief lage snelheden in de stad, zich volgens het elektromobiliteitsportaal van “Chip” bijna “perfect” aanbieden. Philipp Beißwanger / finanzen.net redactie

Categorieën: Uncategorized

0 reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *